A pozitív pszichológia jótékony hatása az életünkre – Vendég Szánti Dominika

Van 9 pozitív érzés, amely hormonálisan is átalakítja az életünket; támogatja az együttélést, a társas kapcsolatokat, kinyitja az embert és konzerválja a testet. Ezekről az érzésekről, a pozitív pszichológiáról, és a témához kapcsolódó hasznos tanácsokról beszélgettünk a mai adásban Szánti Dominikával.

Hallgasd meg a hálagondolkodással kapcsolatos előző adást is.

A pozitív érzések lélektani háttere

A pszichológia hosszú évtizedeken keresztül a beteg lélekkel foglalkozott. Mígnem egy új tudományág, a pozitív pszichológia által a 2000-es évektől afelé fordult a figyelem, hogy vajon mi a titkuk a küzdőképes, egészséges, harmonikus életet élő embereknek. Ők mind szerencsések? Könnyebb az életük? Természetesen nem!

Az áttörést az a pont adta, amikor rájöttek arra, hogy a pozitív érzelmek esetében sokkal nagyobb az ingerküszöbünk, ezért sokkal nagyobb mennyiségű pozitív érzelem szükséges ahhoz, hogy testi szinten mérhető, tudományos vizsgálatokkal igazolható legyen létjogosultságuk. Lekutatták, hogy

mivel a negatív érzések intenzívebben hatnak testünkre, ahhoz, hogy ellensúlyozzunk 1 negatív érzést, minimum 3 pozitívat kell megélnünk (3-szor annyit, vagy 3-szor hosszabb ideig).

A virágzáshoz pedig a 4:1 vagy 5:1 arány szükséges.

Amikor ezt felfedezték, robbanásszerűen nőttek meg a kísérleti számadatok arra vonatkozóan, hogy milyen fontos élettani szerepe van a pozitív érzelmeknek. Mostanra két évtizedes, rendkívül sok oldalról megvizsgált felfedezések a biológiát, neurológiát, orvostudományt, pszichológiát is felölelik. A pozitív érzések megélése által javul szervezetünk oxigénellátása, nő az immunrendszer aktivitása, nagyobb a fájdalomtűrő képességünk, csökken a szívbetegségek kockázata.

A pozitív érzelmek a HOSSZÚ TÁVÚ túlélést segítik, ebből jön az erő, a vállalkozó szellem és talpra állási képesség. 

A 9+1 pozitív érzés

Barbara Fredrickson az a világhírű amerikai professzor, aki a pozitív érzések kiismerésének szentelte/szenteli idejét., és Barbarát ma korunk 15 legbefolyásosabb pszichológusa között tartják számon a világon.* Felismert és meghatározott 9+1 pozitív érzést, melyek élettani mintázatuk alapján egészen pontosan felismerhetők és megkülönböztethetők egymástól; más hormonok vannak jelen testünkben, más az izmaink tónusa, más a légzés frekvenciája, a szívműködés ritmusa.

És akkor jöjjenek a „nyertes” érzések, a mindennapi életünkben betöltött gyakoriságuk szerint – Barbara eddigi kutatásai alapján.

1. Öröm

Ragyogó szem, sugárzó mosoly. Egy meglepetésre vagy jó hírre való reakciónk. Általa játékkossá válunk, segíti kreativitásunkat és jobban hozzáférünk erőforrásainkhoz.

Tipp: Üzleti trénerként együtt dolgozom a SkillToGo céggel, és csapatunknak van egy szokása, az „Örülj velem” chatablak, amibe mindenki megoszthatja a többiekkel aktuális örömeit. Ez nem csak az én egészségemre van jó hatással mikor elmesélem másoknak, újra és újra átélve az öröm érzést, hanem a társaimra is, akik olvassák és osztoznak örömömben. Javaslom próbáld ki csapatodban vagy barátaiddal. De azt is megteheted, hogy adományozol egy számodra fontos ügy javára. Érezni fogod hatását.

Olvasd tovább Dominika írását a Womenspiration blogban!

Hallgasd meg ezt a Nők az úton podcast adást itt a weboldalon, vagy azon a csatornán, ahol a legkényelmesebb neked: Anchor, Apple Podcast, Spotify, Google podcast, stb.


Szánti Dominika weboldala: https://halagomb.hu/wp/

Hálagomb közösség: https://www.facebook.com/groups/halagomb


 

SZÓLJ HOZZÁ A TÉMÁHOZ!